Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017

Για την Οικογένεια (2017)

Tesnota

 

 



















Σε μια πόλη του Καυκάσου με μουσουλμανικό πληθυσμό, ζει μια κοινότητα Εβραίων. Η Ila με την οικογένεια της αποτελούν μέλη αυτής της αυστηρής και περιχαρακωμένης μειονότητας. Η ίδια, ανυπότακτη προτιμά να δουλεύει στο συνεργείο του πατέρα της και να έχει σχέση με έναν ντόπιο Κιρκάσιο μουσουλμάνο από το να ακολουθεί τις νόρμες και τις επιταγές της κοινότητας της. Όταν ο αδελφός της θα απαχθεί μαζί με την αρραβωνιαστικιά του, ο τιτάνιος αγώνας της οικογένειας για να βρει τα χρήματα της απελευθέρωσης, θα έχει άμεση επίπτωση και στην ζωή της ατίθασης Ila.




Με το δεξί μπήκε το φεστιβάλ με αυτό το μικρο αλλά πολύ δυνατό αριστούργημα. Ο πρωτοεμφανιζόμενος Kantemir Balagov προστατευόμενος του Aleksandr Sokurov ο οποίος είναι και ο παραγωγός του φιλμ, μας δίνει ένα ρεαλιστικό και τραχύ δράμα με κύριο θέμα τις δομές στις κλειστές κοινωνίες είτε πρόκειται για την κοινότητα είτε ακόμα πιο πολύ για την ίδια την οικογένεια.

Τοποθετημένη το 1998 στον Καύκασο με τον (πρώτο) πόλεμο της Τσετσενίας σχεδόν χαμένο για τους Ρώσους και με κεφαλή της αχανούς αυτής χώρας τον μεθύστακα Γιέλτσιν, η βια και ο ρατσισμός είναι πανταχού παρών. Χαρακτηριστική η σκηνή με την βιντεοκασέτα που παρακολουθούν οι νέοι και απεικονίζει με ωμό και σοκαριστικό τρόπο τον βασανισμό και τον αποκεφαλισμό αιχμαλώτων πολέμου. Μέσα σε όλα αυτά υπάρχει και ο μικρόκοσμος της οικογένειας, της οποίας την γαλήνη και την συνοχή προσπαθεί με έντονη άσκηση ψυχολογικής βίας και εκβιασμού να κρατήσει η μάνα. Αφού έχει καταφέρει να ευνουχίσει άντρα και γιο, προσπαθεί να κάνει το ίδιο και στην κόρη η οποία θα επαναστατήσει με ανεπανόρθωτες συνέπειες για την ίδια και τον περίγυρό της.

Υπέροχες ερμηνείες από τις δυο γυναίκες πρωταγωνίστριες, τόσο από την πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιό Darya Zhovnar στο ρόλο της λιγομίλητης αλλά ατίθασης και δυναμικής Ila , όσο και από την έξοχη Olga Dragunova στον ρόλο της μητριαρχικής φιγούρας που με συναισθηματικούς εκβιασμούς θέλει να ελέγχει τα μέλη της οικογένειας της. Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο όμως και για τις ερμηνείες των άλλων πρωταγωνιστών, είτε είναι μέτριες όπως του πατέρα και του γιου, είτε εντελώς αδιάφορες όπως του φίλου της κοπέλας, και αυτό είναι ίσως το μόνο μεγάλο μειονέκτημα του φιλμ.

Το Ρωσικό σινεμά φαίνεται ότι βρίσκει στο πρόσωπο του Balagov έναν άξιο διάδοχο του πρόωρα χαμένου Aleksey Balabanov. Με σωστά καρδαρίσματα άλλα και με αρκετές πολύ ενδιαφέρουσες σκηνές όπως π.χ αυτή του σεξ, ο μολις 26 χρονών Balagov δείχνει να ξέρει να κάνει σινεμά και είναι σίγουρο ότι ο ταλαντούχος αυτός πιτσιρικάς θα μας απασχολήσει και στο μέλλον. Αν σας δοθεί η ευκαιρία να δείτε αυτό το φιλμ μην την αφήσετε να πάει χαμένη.

Tesnota

http://www.imdb.com/title/tt6777056

Ρωσία

118 λεπτά

Βαθμολογία 8




 

Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2017

58o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης



Αρχές Νοέμβρη, Θεσσαλονίκη, κινηματογραφικό φεστιβάλ, το γνωστό παρεάκι των Cineδιαδρομών, μια συνήθεια που έγινε λατρεία. Για άλλη μια χρονιά εδώ από την Σαλόνικα, θα σας μεταφέρουμε  στο κλίμα του φεστιβάλ με ότι καινούργιο κυκλοφορεί στο παγκόσμιο σινεμά. Μείνετε συντονισμένοι 😎.





Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017

Cineδιαδρομές Νοεμβρίου

Και τον Νοέμβριο οι Cineδιαδρομές σας περιμένουν στις κινηματογραφικές προβολές στον Αστέρα στην Νέα Ιωνία. Για αυτόν τον μήνα, ξεκίνημα την Παρασκευή 3/11 με την εξαιρετική μαύρη κωμωδία "Divided we Fall" του Τσέχου Jan Hrebejk. Συνεχίζουμε στις 10/11 με τα "Πυροτεχνήματα" του πολυβραβευμένου και ιδιοφυούς Ιάπωνα κινηματογραφιστή Takeshi Kitano. Στις 17/11 προβάλλεται η έξοχη πολιτική σάτιρα " Ήταν ή δεν Ήταν" του Corneliou Poromboiu από την Ρουμανία. Ο μήνας κλείνει στις 24 με το μεγάλο αντιπολεμικό αριστούργημα του Wolfgang Petersen το "Das Boot"

Όλες οι προβολές είναι δωρεάν και η ώρα έναρξης είναι στις 21:10 κάθε Παρασκευή. Λόγω μεγάλης διάρκειας και μόνο για το Das Boot η ώρα έναρξης θα είναι στις 20:30. Καλές προβολές.


Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2017

Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ; (1966)

Who's Afraid of Virginia Woolf?






Ο Τζορτζ είναι καθηγητής ιστορίας στο τοπικό κολλέγιο και η Μάρθα η κόρη του διευθυντή του. Καλούν στο σπίτι τους τον νεαρό συνάδελφο τους Νικ μαζί με την σύζυγο του. Εκεί θα ακολουθήσει  μια ολονυκτία, η οποία εν μέσω αλκοόλ θα εξελιχθεί σε ένα διεστραμμένο παιχνίδι λεκτικών προσβολών και αυτοεξευτελισμού μεταξύ  του Τζορτζ και της Μάρθα. Ένα παιχνίδι που δεν θα αφήσει ανεπηρέαστους ούτε τους νεαρούς καλεσμένους με συνεπεία όταν ξημερώσει τίποτα να μην είναι το ίδιο.




Η ταινία βασίστηκε στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Έντουαρντ Άλμπυ το οποίο έγινε τεράστια επιτυχία στο Μπροντγουει στις αρχές της δεκαετίας του 60. Το έργο θεωρήθηκε αρκετά τολμηρό τόσο για το θέμα όσο και για την γλώσσα που χρησιμοποιεί, με συνέπεια λόγω του κώδικα Χειζ να μην μπορεί να μεταφερθεί στην μεγαλη οθόνη. Στα μέσα της δεκαετίας του 60 με τον κώδικα να ξεφτίζει, η Βιρτζίνια Γουλφ γίνεται το πρώτο φιλμ που σπάει αυτόν τον κανόνα. Από τους ιδιοκτήτες των αιθουσών απλά ζητήθηκε να μην επιτραπεί η είσοδος σε ανηλίκους, ενώ το Χόλιγουντ έψαχνε τρόπους για να δημιουργήσει έναν νέο τρόπο αξιολόγησης των ταινιών.

Σκηνοθέτης της ταινίας είναι ο Μάικ Νίκολς ο οποίος εντυπωσιάζει στο ντεμπούτο του. Προερχόμενος από τον χώρο του θεάτρου παίρνει από τους ηθοποιούς του το καλλίτερο αποτέλεσμα, ενώ ξέρει πολύ καλά και πως να χειριστεί το υλικό του, με περίεργες γωνίες λήψης και με την κάμερα να κινείται συνεχώς. Έτσι κάνει τον θεατή να ξεχάσει ότι στην ουσία βλέπει φιλμαρισμένο θέατρο. Το σενάριο του Έρνεστ Λέμαν ακολουθεί βήμα βήμα το θεατρικό του Άλμπυ με την διαφορά ότι υπάρχουν δυο σκηνές έξω από το σπίτι ίσα ίσα για να δοθεί μια πιο κινηματογραφική άποψη στο όλο εγχείρημα.

Εκείνο όμως που απογειώνει την ταινια είναι το δίδυμο Ρίτσαρντ Μπάρντον και Ελίζαμπεθ Τέιλορ το πιο θυελλώδεις ζευγάρι της κινηματογραφικής showbiz με δυο γάμους και δυο διαζύγια μεταξύ των. Εδώ στην τρίτη από τις δέκα φορές που παίξανε μαζί σε ταινια, υποδύονται τον Τζορτζ και την Μάρθα ένα μεσήλικο ζευγάρι που αρέσκεται να αλληλοεξευτελίζεται μπροστά στα τρομαγμένα μάτια των νεαρών καλεσμένων. Ειδικά η Τέιλορ αν και μολις 34 χρονών και αφού πήρε 15 κιλά για τις ανάγκες του ρόλου, παίζει με σπαρακτικό τρόπο την πικρόχολη αλλά και γεμάτο πόνο 50αρα Μάρθα. Ίσως ο καλλίτερος ρόλος της καριέρας της. Από κοντά και ο Μπαρντον σαν ο αδύναμος αλλά ταυτόχρονα και κυνικός σύζυγος. Έχοντας μαθητεύσει στο Σεξπιρικό θέατρο (όπως άλλωστε η μεγαλύτερη πλειοψηφία των Βρετανών ηθοποιών) δίνει μια αψεγάδιαστη ερμηνεία. Υπάρχουν στιγμές που νομίζεις ότι βλέπεις έναν από τους μυθικούς καυγάδες του ζεύγους από την πραγματική τους ζωή και όχι τους ρόλους που υποδύεται το ζεύγος. Στους ρόλους του ανύποπτου νεαρού ζευγαριού η Σάντι Ντένις είναι καταπληκτική ως η επαρχιωτοπούλα ελαφρόμυαλη Χόνευ ενώ ο Τζορτζ Σήγκαλ ναι μεν δίνει μια αξιοπρεπέστατη ερμηνεία σαν ο νεαρός καθηγητής που εποφθαλμιά δόξα και αξιώματα, αλλά συνθλίβεται κάτω από τον οδοστρωτήρα του ζεύγους Μπάρντον.
Και οι τέσσερις πρωταγωνιστές προτάθηκαν για Όσκαρ ρόλων, μάλιστα η Τέιλορ και η Ντένις κερδίσανε δικαίως το χρυσό αγαλματίδιο.

Το Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ είναι μια σπουδή πάνω στις σχέσεις και μια καταγγελία στον καθωσπρεπισμό. Οι μάσκες πέφτουν όσο η νύχτα προχωράει αφήνοντας στο τέλος τους πρωταγωνιστές γυμνούς, αβοήθητους και εξουθενωμένους. Προσωπικά η καλλίτερη μεταφορά θεατρικού έργου στην μεγαλη οθόνη.

Η ταινία θα προβληθεί την Παρασκευή 27/10 στον δημοτικό κινηματογράφο Αστέρας στην Νέα Ιωνία όπως πάντα με δωρεάν είσοδο από τις cineδιαδρομές.


Who's Afraid of Virginia Woolf?

http://www.imdb.com/title/tt0061184

ΗΠΑ

131 λεπτά

Βαθμολογία 9


Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017

Cineδιαδρομές Οκτωβρίου

Οι Cineδιαδρομές και πάλι κοντά σας για μια απολαυστική σινεφίλ χρονιά. Από 20 Οκτώβρη και κάθε Παρασκευή στο δημοτικό σινεμά Αστέρας στην Νέα Ιωνία με ταινίες από όλο το φάσμα του παγκοσμίου σινεμά.



20/10 - Τρέξε Λόλα τρέξε (1998-Γερμανία-Περιπέτεια)
Η Λόλα έχει μόλις 20 λεπτά στη διάθεσή της για να βρει 100.000 μάρκα και να προλάβει το φίλο της σ' ένα μοιραίο ραντεβού. Μόνο που η ίδια ιστορία επαναλαμβάνεται τρεις φορές με μικρές παραλλαγές. Ένεση αδρεναλίνης από μια ολότελα σπινταριστή και ταυτόχρονα ευρηματική σκηνοθετικά ταινία, που αποτέλεσεί την μεγάλη έκπληξη του γερμανικού σινεμά.


27/10 - Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ; (1966-ΗΠΑ-Δράμα)
Δυο ζευγάρια συναντώνται για να κουβεντιάσουν και οδηγούνται σε διάφορες συγκρούσεις. Συγκλονιστικό οικογενειακό δράμα γύρω από τις ανθρώπινες σχέσεις με βάση ένα θεατρικό έργο του Έντουαρντ Αλμπι.


Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017

Ο Κατάσκοπος που γύρισε από το κρύο (1965)

The spy who came in from the cold




Όταν μια επιχείρηση στο διαιρεμένο λόγω ψυχρού πολέμου Βερολίνο πάει στραβά, ο Alec Leamas πέφτει σε δυσμένεια από τα ανώτερα κλιμάκια της Αγγλικής αντικατασκοπείας. Αυτό όμως δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα προπέτασμα, για μια τελευταία αποστολή στην Ανατολική Γερμανία με σκοπό την παγίδευση του εκεί αρχηγού της Υπηρεσίας Πληροφοριών.







Βασισμένο στο ομώνυμο αριστουργηματικό μυθιστόρημα του John Le Carre, o κατάσκοπος είναι μια ιστορία εξαπάτησης και διαφθοράς των μυστικών υπηρεσιών ανατολής και δύσης στο απόγειο του ψυχρού πολέμου. Σε αντίθεση με τον Φλέμινγκ και τα γεμάτο γκλαμουριά βιβλία του με ήρωά τον 007, στο σύμπαν του Le Carre κυριαρχεί ο αμοραλισμός και η απαισιοδοξία. Οι χαρακτήρες του δεν έχουν τίποτα το ηρωικό, κινούνται στα σκοτάδια υπηρετώντας τον"υπέρτατο" σκοπό σε έναν αόρατο πόλεμο, ενώ στην ουσία δεν είναι τίποτα άλλο από απλά πιόνια που είναι έτοιμα να θυσιαστούν αν οι περιστάσεις το απαιτήσουν. 


Η ταινία έχει την τύχη να σκηνοθετηθεί από τον Martin Ritt έναν από τους πιο ενδιαφέροντες Αμερικανούς σκηνοθέτες του οποίου το χαρακτηριστικό είναι η σκιαγράφηση αντισυμβατικών χαρακτήρων (Hud (1963), The Front (1976), Hombre (1967), Norma Rae (1979) κλπ. Ο σκηνοθέτης στέκεται με σεβασμό πάνω στο κείμενο καθώς και στο ύφος του βιβλίου, και μας μεταφέρει με μαεστρία στον σκοτεινό γεμάτο δολοπλοκίες κόσμο των κατασκόπων. Μεγάλη η συμβολή του πολυβραβευμένου διευθυντή φωτογραφίας Oswald Morris ο οποίος στήνοντας έναν μουντό και γκρίζο καμβά εντείνει την μοναξιά και απογοήτευση των ηρώων.

Αξεπέραστος ο Richard Burton σε ένα ρόλο που του ταιριάζει απόλυτα σαν ο οργισμένος και αλκοολικός Leamas σε μια από τις κορυφαίες του ερμηνείες. Από κοντά και η Claire Bloom η οποία πείθει σαν η μοναχική και ιδεαλίστρια Nan. Όμως την παράσταση κλέβουν ο Peter van Eyck στον ρόλο του ψυχρού και αμείλικτου Mundt, καθώς και παρ'ολη την ολιγόλεπτη του εμφάνιση, ο Cyril Cusack σαν ο μειλίχιος άλλα παράλληλα μακιαβελικός αρχηγός της ΜΙ5.

Πρόκειται για μια αριστουργηματική ταινια γυρισμένη σε μια εποχή στην οποία ο ψυχρός πόλεμος παραείχε γίνει θερμός, και η οποία με ακρίβεια ανασυνθέτει την ψυχοσύνθεση των ηρώων του καθώς και το κλίμα της εποχής. Παρόλα τα διαφορετικά εκφραστικά μέσα είναι από τις λίγες φορές που ένα φιλμ στέκεται τόσο καλά διπλά στο βιβλίο από το οποίο είναι εμπνευσμένο.


The spy who came in from the cold

http://www.imdb.com/title/tt0059749

Μεγάλη Βρετανία

112 λεπτά

Βαθμολογία 10



Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017

Ποιος φοβάται τους γάτους της Περσίας; (2009)

Kasi az gorbehaye irani khabar nadareh

 

 

 





















Η Negar και ο Ashkan ένα ζευγάρι μουσικών από την Τεχεράνη, λαμβάνουν πρόσκληση να εμφανιστούν σε ένα φεστιβάλ στο Λονδίνο. Κύριος σκοπός τους είναι να ζητήσουν άσυλο στην Μεγάλη Βρετανία και να κάνουν καριέρα εκεί. Θα πρέπει όμως να βρούνε πλαστά διαβατήρια και βίζες, καθώς και μουσικούς πρόθυμους να τους συνοδέψουν σε αυτήν την απόδραση. Αρωγός στην προσπάθεια τους θα είναι ο Nader, ένας φαφλατάς αλλά καλόκαρδος τύπος που γνωρίζει τους πάντες στους underground κύκλους της πόλης.



Ο  Bahman Ghobadi ο γνωστότερος μαζί με τον Yilmaz Güney Κούρδος σκηνοθέτης, αφήνει τα βουνά του Κουρδιστάν και την γεμάτο βραβεία καριέρα του με αριστουργήματα όπως τα σπαρακτικά A Time for Drunken Horses (2000) και Turtles Can Fly (2004) και τα αφιερωμένα στην Κουρδική λαϊκή μουσική παράδοση Marooned in Iraq (2002) και Half Moon (2006) για να γυρίσει στην Τεχεράνη τους γάτους, ένα φιλμ γύρω από την ροκ και όχι μόνο, μουσική σκηνή τού Ιράν.

Με ένα προσχηματικό σενάριο την αναζήτηση μουσικών από το ζευγάρι δηλαδή, θα έρθουμε  σε επαφή με ανθρώπους και συγκροτήματα από όλο το φάσμα της σύγχρονης μουσικής, rock, jazz, funk, heavy metal, rap κλπ. Η κάμερα θα μας μεταφέρει σε υπόγεια, σε δώματα ηχομονωμένα, σε γιαπιά ακόμα και σε βουστάσιο, οπουδήποτε  μπορεί να παιχτεί μουσική μακριά από αδιάκριτα βλέμματα και τεντωμένα αυτιά. Βλέπετε στο Ιράν των Χομεινίδων και των φρουρών της επανάστασης η ξένη μουσική είναι απαγορευμένη και όσοι παίζουν ζωντανά η διοργανώνουν πάρτι κινδυνεύουν με δυο μήνες φυλάκιση. Αυτό έρχεται να μας θυμίσει σε εποχές πλήρους εμπορευματοποίησης της μουσικής, ότι ακόμα υπάρχουν μέρη, όπου το να ακούσεις ή να παίξεις την μουσική που σου αρέσει θεωρείτε επαναστατική πράξη.  





Σχεδόν όλοι οι πρωταγωνιστές παίζουν τους εαυτούς τους, ακόμα και το πρωταγωνιστικό ζευγάρι μετά το πέρας των γυρισμάτων έφυγε και ζήτησε άσυλο στην Μεγάλη Βρετανία, ενώ είχαν μια βραχύβια επιτυχία με το γκρουπ Take it Easy Hospital. Τα γυρίσματα διήρκεσαν 17 μέρες και τρεις φορές ο Ghobadi με τους μουσικούς - ηθοποιούς συνελήφθησαν. Την γλίτωσαν  δίνοντας στις αρχές ένα εντελώς άσχετο σενάριο. Η ταινια εξακολουθεί να είναι απαγορευμένη στο Ιράν κυκλοφόρησε όμως χέρι με χέρι και αποτέλεσε μια ταινια βίβλο για την εκεί νεολαία. Μέσα στα αρκετά βραβεία που πήρε είναι και το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής στις Κάννες.

Αν σας αρέσει η μουσική δεν γίνεται να σας αφήσει ασυγκίνητους αυτό το μαγικό ταξίδι στους δρόμους της Τεχεράνης.



No One Knows About Persian Cats


http://www.imdb.com/title/tt1426378

Ιράν

106 λεπτά

Βαθμολογία 9